11 lutego 2020

Z czego tak właściwie zrobiony jest latawiec?

SPRZĘT

POWRÓT DO LISTY

Zastanawiając się, z czego tak naprawdę jest wykonany latawiec do kitesurfingu, należy zwrócić uwagę na to że istnieją różne materiały i metody budowy naszych kitów. Korzystając z tych metod produkcji, każdy z producentów pragnie zbudować sprzęt o wysokiej wydajności i wytrzymałości, a przy tym stosunkowo lekki. Bez względu na to, czego oczekujesz od swojego sprzętu i w jaki sposób pływasz, oczekujesz od swojego latawca by był wytrzymały, niezawodny, ale żeby był jednocześnie odporny i  sterowny.

Na przestrzeni ostatnich 20 lat od kiedy kitesurfing stał się sportem popularnym procesy produkcyjne latawcy bardzo mocno ewoluowały. Nie tylko mamy tu na myśli bezpieczeństwo w kitesurfingu, ale również wagę latawców, łatwość przenoszenia/składania i oczywiście kontroli w wodzie i poza nią. Największym sukcesem produkcyjnym jest fakt, że materiały stały się po wieloletnich próbach wreszcie bardziej wydajne i wytrzymałe.

 

 

 

 

 

Jak już pewnością zauważyliście żaden z latawców nie jest nigdy wykonany z jednego kawałka (brytu) tkaniny. To inteligentna łamigłówka, która łączy w sobie kilka drugorzędnych struktur, paneli i tkanin połączonych zaawansowanymi nowoczesnymi technikami zszywania. Wszystko to w dbałości o to by Twój sprzęt był lekki, zwinni i wytrzymały.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, głównym materiałem używanym przy produkcji czaszy latawca nie jest nylon, a poliester- mimo że ma on doskonałą odporność na promieniowanie UV. Poliester poza tym dużo szybciej schnie, co jest bardzo cenną zaletą w tym sporcie. Poliestrowe konstrukcje maja niestety jeden minus: latawce tego typu mogą niestety łatwiej ulegać rozdarciu w porównaniu z ich nylonowymi odpowiednikami. To jeden z powodów, dla których tak ważne jest wiedzieć, jak spakować latawiec po sesji na wodzie. Musisz się upewnić, że go nie porwiesz.

Poliester jest polimerem syntetycznym wykonanym z oczyszczonego kwasu tereftalowego lub estru dimetylowego, tereftalanu dimetylu i glikolu monoetylenowego. Ma szeroki zakres zastosowań. Można go znaleźć w butelkach plastikowych, filtrach, kajakach, taśmach izolacyjnych, a nawet instrumentach muzycznych. Z perspektywy kitesurfingu jest to świetny materiał, ponieważ ma fantastyczne cechy pamięci. Materiał ten nie należy do drogich, a dzięki temu producenci mogą szyć wytrzymała czaszę latawca.

Latawce muszą jednak wytrzymać wiele wyzwań i upadków. Wpadają nam niejednokrotnie z pełnym impetem do wody, niekiedy lądują nieplanowanie na plażach, parkingach, skałach lub nawet na drzewie. Dlatego ostatnio firmy kitesurfingowe łączą rdzeń poliestrowy z innymi materiałami. Takimi właśnie dodatkowymi materiałami są np. włókno cuben, mylar, dobrze wszytskim znany dakron, poliuretan, kevlar balistyczny, a nawet neopren-a wszystko po to by wzmocnić i poprawić ogólną strukturę.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktualnie materiały z recyklingu są nadal rzadko używane pry produkcji latawców do kitesurfingu, ale prędzej czy póżniej zaczną być poddawane testowi zderzeniowemu. Problem z mniej konwencjonalnymi tkaninami polega na tym, że istnieje po prostu zbyt duży nacisk którego na ten moment materiały z recyklingu nie wytrzymją. Aby latawce mogły działać i wytrzymywać wszystkie upadki i uderzenia w tej kwesti zapewne będzą wieloletnie prace nad tym tworzywem. Podsumowując wszystkie rodzaje materiałów i mieszanek używanych do produkcji latawca muszą być nie tylko lekkie, wytrzymałe i wodoodporne, ale muszą również być odporne na promieniowanie UV, przepuszczalne, trwałe i elastyczne, bo tylko taki zestaw cech tworzywa zapewnią użytkownikowi komfort prowadzenia latawca.

Jeśli jednak przydarzył Ci się wypadek i podarłeś swój latawiec, możesz skorzystać z kilku serwisów napraw sprzętu kitesurfingowego. Specjalizują się one w profesjonalnym zszywaniu/doszywaniu materiałów poszycia latawców, naprawiają również uszkodzone deski do kitesurfingu oraz bary. Więcej o punktach, w których możesz naprawić swój latawiec przeczytasz TUTAJ