23 lutego 2021

Jak dobrze pływać na wiatr?

POWRÓT DO LISTY

Upwind w kitesurfing to płynięcie pod wiatr, na wiatr lub jak często mówimy w żargonie kitesurfingowym " płynięcie w góre wiatru". Pływanie upwind jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do zrozumienia w kiteboardingu dla początkujących kitesurferów, ponieważ nie możesz fizycznie zobaczyć wiatru ani kierunku, z którego płynie. To właśnie bardzo utrudnia jego pełne zrozumienie. W tym artykuje chcemy jeszcze raz poruszyć temat pływania pod wiatr i podpowiedzieć Ci jak zrobić to najlepiej, by osiągnać jeszcze szybciej efekt. 

Jednym z niezawodnych trików pomagającym początkującym zacząć pływać pod wiatr jest zabranie ze sobą na wodę większej deski. Kiedy wiatr jest słabszy i trudniej jest iść pod wiatr, większość kitesurferów radzi sobie z tym, zwiększając rozmiar latawca. Często nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ większe latawce mają większy ciąg i trudniej z nimi ostrzyć się pod wiatr, co sprawia jednak że zsuwamy się z wiatrem, ponieważ nie możemy utrzymać krwędzi deski. Bardzo skutecznym rozwiązaniem jest zmiana deski na większy rozmiar.

 

 

 

 

Bardzo ważne przy nauce pływania pod wiatr jest też zwiekszenie swojej prędkości płynięcia. 90% początkujących kitesurferów, którzy próbują jechać pod wiatr, popełnia błąd polegający na tym, że chcą rozpocząć jazdę pod wiatr od samego początku startu z wody, ale to jak jazda na rowerze pod górę- bardzo trudno jest zacząć pedałować na środku wzgórza. Jeśłi chcesz prawidłowo pływać na wiatr najpierw po starcie z wody wyceluj trochę z wiatrem, zwiększ swoją prędkość i dopiero wtedy zacznij zacinać mocno krawęć i jedź ostro pod wiatr.

 

Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego pływania pod wiatr jest postawa Twojego ciała. Jeśli zadbasz o to byś stał porządnie na desce, będzie Ci dużo łatwiej płynąć upwind: ciężar ciała powinien znajdować się na pięcie tylnej nogi, przednia noga powinna być prosta i prowadzić w kierunku płynięcia 'upwind'. Głowę powinieneś mieć wyprostowaną i patrzeć pod wiatr, co powinno pomóc Ci skręcić tułów i biodra również w kierunku jazdy. Miej proste ręce i nie ciągnij za mocno drążka, wyporstuj swoje plecy i odchyl się do tyłu.

 

 

 

 

Dobrym kruczkiem ułatwiającym efektywne pływanie na wiatr jest obranie sobie konkretnego celu na lądzie. Znajdując i ustalając sobie cel do którego chcesz dopłynąć, będzie Ci zdecydowanie łatwiej konsekwentnie go osiągnąć.  Zobacz, jaką trajektorię pod wiatr mają inni kitesurferzy i oszacuj, gdzie możesz się udać, może to być jakiś punkt na plaży, łodź zacumowana na brzegu lub cokolwiek innego. Pracuj również z wiatrem, jeśli czujesz, że wiatr jest w jakimś obszarze słabszy,  idź nieco mniej pod wiatr i przeciwnie, jeśli poczujesz większy wiatr, użyj go, aby zwiększyć kąt płynięcia pod wiatr. Możesz zobaczyć i przewidzieć wiatr nad wodą przed tobą oceniając jego zafalowanie.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci szybko opanować sztukę ostrego pływania pod wiatr i cieszyć się sesją! Oczywiście najlepsze warunki do nauki pływania pod wiatr to płytkie i płaskie laguny, gdzie można czuć się bezpiecznie, a w razie kłopotów  wrócić pieszo. Jednym z takich miejsc w Polsce bez wątpienia jest Półwyspe Helski.